התינוק מגיח אל העולם לאחר שהיה 9 חודשים בחושך מוחלט, בתוך מים חמימים, לאחר שהיה במגע עם דפנות הרחם, השליה, המים. התינוק קיבל אוכל לפי דרישה, היה בתנועה ובעיקר היה עטוף על כל המשתמע מכך. לאחר שהגיע אל העולם, כל הטוב הזה לכאורה נעלם. יותר אין לו שליטה על צרכיו והוא תלוי בהוריו שידאגו לצרכיו כמו לאוכל, שינה,לתנועה ולמגע. הדרך שלו לבקש את הדברים שהוא זקוק להם היא על ידי בכי. בכי הוא שפה עבור התינוק, והוא משתמש בו כדי לבקש את הדברים שהוא זקוק להם. ילד שלא מקבל מענה מתאים לצרכיו ימשיך לבכות, לדוגמא תינוק שיבכה כי רעב והוריו ינסו להרדים אותו לשינה ימשיך לבכות. בדוגמא שציינתי יכולים לקרות שני תרחישים: אחד, שההורה בסוף ינסה להאכיל והתינוק יירגע. שתיים, התינוק ימשיך לבכות עד לכדי עייפות ובעיקר ייאוש ובסוף יירדם. לכן קיימת חשיבות רבה למענה נכון של הורים לתינוק שלהם. המענה חשוב לא רק לאוכל כפי שציינתי אלא גם לתנועה.
תינוק הרבה פעמים בוכה והצורך שלו הוא לא לאוכל, לא שינה אלא לתנועה ולמגע. למגע ולתנועה יש חשיבות כמו לאוכל ולשינה ולפעמים יותר. המגע הוא צורך הישרדותי וחשוב להתפתחות תקינה עבור התינוק.
שלבי ההתפתחות
שלבי ההתפתחות של תינוק הם רבים ומרובים וכל יום מתרחש בו משהו חדש. על אף שכל יום מתרחש משהו חדש, את השינויים המשמעותיים אנו יודעים לציין בנקודות זמן של גילאים לאורך ההתפתחות שלו. לכן אתם בטח שומעים או משתמשים במושגים "קפיצת גדילה", אכן בנקודות המשמעותיות אנו רואים את השינוי המשמעותי ולכן אנו קוראים לזה "קפיצה". אך חשוב להדגיש כי התינוק משתנה, גדל ומתפתח ברמה היומית. חלק מהשינויים המשמעותיים הפיזיים והקוגנטיבים הם: יצירת קשר עין, חיוך רצוני, השלב האוראלי – הכנסת ידיים לפה, אחיזת חפצים, "חרדת זרים", גילוי הקול, צחוק מתגלגל, סיבוב ציר, התהפכויות, זחילה, "חרדת נטישה", ישיבה, הליכת רהיטים, שפה (לפחות 10 מילים עד גיל שנה וחצי), הליכה ועוד. במהלך הסדנאות שאני מעבירה אני נוגעת בשלבי ההתפתחות השונים ובהשפעתם על חיי היום והלילה של התינוק.
מעבר לשלבי ההתפתחות השונים גם לשינה ולתזונה יש מקום. "תאכל טוב, תישן טוב" זאת לא סתם סיסמה קיימת השפעה רבה לתזונת התינוק על גדילתו ועל השינה שלו. בנוסף לשינה יש חלק מרכזי ומשמעותי בהתפתחות התינוק, בשינה התינוק גדל ובשינה הדברים שהתינוק לומד במהלך היום נכנסים לתוך הלילה ובאים לידי עיבוד. אז מה בעצם קורה לילד שלי? וכיצד אני יכול לסייע לו לקבל את כל הדברים להם הוא זקוק?
בסדנאות שלי אני נותנת דגש על התנועה, חיזוק והארכת השרירים אצל התינוק אשר יתרמו להתפתחותו וקידומו מבחינה פיזית וקוגניטיבי. יחד עם זאת, אני מעניקה להורה כלים להבין את התינוק שלו ואת צרכיו, להבין את עצמנו ההורים מה עובר עלינו בזמן שהילד שלנו בוכה וכיצד זה משפיע עלינו ועליו. איך בתוך הסיטואציות של הלחץ, אנחנו מצליחים למצוא רוגע ושיקול דעת ולהתמודד טוב יותר ונכון יותר עבור הילד שלנו. אני מתייחסת לנושא השינה והתזונה, איך ניתן להקל על הילד ועל ההורה להבין למה זקוק הילד שלו.
בסדנאות לא תקבלו רק כלים לשיפור שכיבה על הבטן או תרגילי התהפכויות והכנה לזחילה, תקבלו כלים יישומיים שיסייעו לכם לגדל את הילד שלכם ברמה היומיות.
הסדנאות שלי
הסדנאות ב –ZOOM מאוד פרקטיות ומתקיימות למשך 4 מפגשים. מתאים להורים עצמאים, הורים שרוצים בעקבות עונות השנה להימנע מגשם וקור או לחילופין מימים שרביים ולחים, הורים שנוח להם מהסלון שלהם לקבל ידע ולהורים שפשוט רוצים לקבל כלים יישומים כדי לקדם את הילד שלהם.
אני מקיימת שני סוגי סדנאות לבחירתכם:
סדנת התפתחות לגילאי חודש עד 3 חודשים – סדנה העוסקת בשיפור שכיבה על הבטן. במפגשים נעבוד ונבצע תרגילים עם התינוק בנושאים הבאים:
- תרגילי הרגעה כפיפה והתעגלות – פלג גוף תחתון (חיזוק הגב התחתון)
- תרגילים התורמים לפלג גוף עליון שכמות, חגורת כתפיים ושרירי צוואר
- תרגילי קשר עין יד
- עיסוי תינוקות (מגע עמוק, חיזוק השרירים וחיזוק הקשר בין הורה ילד)
סדנת התפתחותי לגילאי 3.5 חודשים עד 6 חודשים – סדנה העוסקת בהתהפכויות והכנה לזחילה. במפגשים נעבוד ונבצע תרגילים עם התינוק בנושאים הבאים:
- תרגילים המעלים מודעות לצידיות הגוף
- כפיפה צידית (קשור להתהפכויות, זחילה וישיבה)
- אלכסוני הגוף (עבודה על אונות המוח ואיזון האלכסונים)
- רוטציות פלג גוף עליון ותחתון
- התהפכות מבטן לגב
לקבלת פרטים נוספים על סדנאות ניתן להשאיר פרטים ואחזור אליכם להשארת פרטים לחצו כאן
שלבי התפתחות לתינוק לפי חודשים – מוטורית וקוגניטיבית
התינוק נולד כאשר הוא עדיין עובר. הוא זקוק לחום, מגע ותנועה באופן זהה לצורך שלו באוכל ושינה. היכולת שלנו לתת לו מענה נכון לצרכיו הפיזיים הרגשיים הם אלא שייתרמו לקשר שלנו עם הילד ובנוסף ייתרמו להתפתחותו התקינה. להלן מפורט מה עלינו לצפות מבחינה התפתחותית לפי חודשים.
מה נראה מבחינה מוטורית:
- חיוך רצוני ראשון
- קשר עין
- גילוי קו האמצע של הגוף
- התחלת שלב האוראלי ע"י הכנסת ידיים לפה
- פותח וסוגר את כפות ידיים – לפיתה של אצבעות מבוגרים וגם צעצועים במידה מסוימת
- שכיבה על הבטן ממושכת לקראת גיל 3 חודשים כאשר הראש מורם והחזה פתוח.
מה נראה מבחינה קוגניטיבית:
- מפתח חיוך חברתי
- נהנה ממשחק עם אנשים אחרים, יכול להיות מצב בו תפסיקו לשחק איתו והוא יבכה או יתלונן.
- קיימת יכולת החיקוי
מה נראה מבחינה מוטורית:
- שליטה בתפיסת חפצים, הכנסתם לפה והעברתם מיד ליד
- הגעה לחפצים שנמצאים מוץ לטווח היד שלו
- התהפכות מן הבטן אל הגב ומן הגב אל הבטן
- זחילה
- יכול להכניס לבד מוצץ לפה (סביב גיל 5 חודשים)
מה נראה מבחינה קוגניטיבית:
- התחדדות כל מערכת החישה (חוש הטעם, ריח, ראייה, שמיעה ומישוש).
- "חרדת זרים" – עלול לבכות כאשר רואה פנים חדשות
- תגובה לקריאה בשם
- מגלה את קולו (משמיע קולות- מלמול)
- סקרנות וערנות יתרה
מה נראה מבחינה מוטורית:
- ישיבה
- זחילה על שש (יכול גם להיות על 4)
- עמידה
- "הליכת רהיטים" – הליכה בסיוע ברהיטים
- "תפיסת צבת" – תפיסה באמצעות האצבע המורה והאגודל
- מכניס ומוציא חפצים לכלי.
- יכול להדביק מדבקות
- יכול לשרבט עם צבע על דף
- אוכל בעצמו בידיים
מה נראה מבחינה קוגניטיבית:
- "חרדת נטישה" – הבנה שאובייקטים יכולים להעלם ולא לחזור.
- מגיב למשחקי קוקו
- מגיב לבקשות מילוליות
- מנסה לחקות מילים והתנהגויות
- אומר מילים "אבא", "אור" וכדומה
מה נראה מבחינה מוטורית:
- הליכה עצמאית
- קפיצה עם שתי רגליים
- ריצה
- מטפס ויורד ללא עזרה מספה או כיסא
- תופס חפצים גדולים
- בונה מגדל קוביות
- שופך קופסאות עם חפצים ומרוקן אותן
- מצייר ציורים הנראים לנו כקשקושים
מה נראה מבחינה קוגניטיבית:
- מינימום 10 מילים ראשונות
- יודע להצביע על חפצים שאומרים את שמם.
- מזהה שמות של אנשים ואברי גוף
- מחבר משפטים לקראת גיל שנתיים
- במבצע דברים פשוטים שמבקשים ממנו
- יכול למיין צורות וצבעים
- משחק במשחקים סוציו דרמטי ומשתמש בדמיון